Systembolagets VD; Magdalena Gerger, intervjuades i P1 den 7 september. NVO finner det glädjande att Gerger i många fall har exakt samma inställning som NVO. Gergers uttalanden med NVO:s kommentarer:

• ”Hemleverans av alkohol ökar inte konsumtion eller alkoholrelaterade skador har det visat sig; vare sig i Norge som har tio års erfarenhet eller i Sverige”, säger Gerger. NVO håller med då alkoholkonsumtionen minskat sedan det blev tillåtet att beställa alkohol från länder inom EU 2007.
  • ”Alkoholister handlar inte via nätet då man inte vill betala en kostnad för hemleverans och vänta några dagar, de handlar mer dag för dag”, säger Gerger. Det anser NVO också och rekommenderar regeringen att tillsätta en utredning kring vilka av de produkter som tillhandahålls via Systembolagets butiker det är som utgör den största faran för folkhälsan. Samt att därefter jämföra med de lagliga nätbutikernas produktutbud.
  • ”Den tekniska utvecklingen har sprungit ifrån lagstiftningen”. NVO håller med. En SIFO-undersökning som NVO beställt visade i juli på att 62 % av svenska folket vill handla vin på nätet och 80 % säger att man inte kommer att handla mer vin. Vi ser fram emot en ny lag som tydligt klargör att näthandeln från EU:s medlemsländer är laglig om svenska skatter betalas, noggranna kontroller sker vid leverans och de mycket restriktiva svenska marknadsföringsreglerna följs.
  • NVO anser liksom Gerger att de aktörer som säljer till personer under 20 år, använder extrapriser, rabatter (typ ”köp 3, betala för 2”), o s v skall straffas. Oavsett om detta är olagliga näthandlare eller Systembolagets samarbetspartners.
  • ”Vår fokus är inte att sälja till folk under 20 år”, säger Gerger. Detsamma gäller för NVO som naturligtvis bara säljer till dem som fyllt 20. Skillnaden är att vi lagliga nätvinhandlare inte säljer lättillgängliga lådviner, alkoläsk, cider, öl och sprit.
  • ”Det är helt lagligt för privatpersoner att handla från utlandet”. Tack för att du äntligen håller med Magdalena Gerger tycker NVO.
  • ”Systembolaget vill med hemleveranser göra det enklare att handla en flaska vin till fredagskvällen”, säger Gerger. NVO uppskattar ärligheten men rekommenderar att inte använda uttrycket i marknadsföringen då det är olagligt.
  • ”Enligt HUI så kommer 30 % av all alkohol att handlas via nätet om 10 år”. Det tror NVO också men HUI inkluderar, i sitt extremaste scenario, då också nätbeställningar via Systembolaget vilket varit lite oklart i Systembolagets information.
  • ”Alla skall behandlas lika”, säger Gerger. Tack, det uppskattar vi lagliga nätvinhandlare då de omoraliska påhopp vi varit utsatta för inte hör hemma i en rättsstat.

– Sedan vår branschorganisation startades så har vi stått bakom en tydligare lagstiftning som tillsammans med en fungerande tillsyn straffar olagliga aktörer. Det är därför glädjande att Magdalena Gerger nu uttrycker samma hållning som NVO i en massa frågor, säger Ole Nielsen, ordförande för Nätvinhandlarnas branschorganisation.

Nätvinhandlarnas branschorganisation bildades i maj 2013 med syftet att bidra till information kring nätvinhandel riktad mot svenska privatpersoner. Organisationen är öppen för alla vinhandlare med tillstånd av Skatteverket att bedriva distansförsäljning av vin till svenska privatpersoner som förbinder sig att betala svenska skatter och avgifter, följa svensk lag och att uppfylla medlemskraven kring hur man marknadsför sig och att man genomför noggranna kontroller av ålder, mm vid leverans. Den som inte lever upp till de gemensamma kraven riskerar ytterst att uteslutas ur branschorganisationen.

Mer information:

Ole Nielsen, ordförande Nätvinhandlarnas branschorganisation, 0709-43 34 38 eller on@winefinder.dk.

0 kommentarer på “130909 PRM Nätvinhandlarna branschorganisation (”NVO”) står bakom Systembolagets VD
2 Pings/Trashbacks för "130909 PRM Nätvinhandlarna branschorganisation (”NVO”) står bakom Systembolagets VD"
  1. […] Goda skäl om något att låta nätvinhandlarna fortsätta att leverera goda viner till svenska vinälskare. Tack var dem har svenskarna nu fått tillgång till ett långt bredare utbud av vin än det mycket begränsade vinutbud som Systembolaget erbjuder. Läs hela NVOs fyndiga pressmeddelande här: Nätvinhandlarna branschorganisation (”NVO”) står bakom Systembolagets VD. […]

2. […] Läs hela NVOs fyndiga pressmeddelande här: Nätvinhandlarna branschorganisation (”NVO”) står bakom Systembolagets VD. […]